www.sallehskss.blogspot.com. Powered by Blogger.
RSS

SUKATAN PELAJARAN

RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SK TAHUN 5



UNIT/TEMA/BAHAGIAN
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU)
Fokus Sampingan (FS)
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
CATATAN
Unit 1
1 .1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidu pan
Tatabahasa:
Ilmu:
Objektif
Tema: Kekeluargaan
seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
Kata nama am
Kajian Tempatan
keseluruhan unit, rujuk


Kata nama khas
Moral
buku teks.
Bahagian 1
1 .1 Aras 1 (i) Menggunakan kata panggilan yang sesuai
Jenis-jenis ayat


Tajuk:
mengikut situasi dalam perbualan.
Tanda baca
Nilai Murni:
Untuk membina
Rumahku Syurgaku
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Kosa Kata:
Hormat- menghormati
objektif harian, rujuk Fokus

5.1 Aras 1 (i) Membaca perkataan, frasa dan ayat yang
Salasilah, berhijrah, program, afiat, tempat
Bekerjasama
utama dan Fokus

mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
peranginan...
Kemahiran Bernilai
sampingan

dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Tambah:
yang dipilih untuk p&p

5.1 Aras 1 (ii) Menerangkan makna perkataan dan maksud

KB- menjana idea
pada hari

frasa dan ayat.

-mengelas
berkenaan.



KP- kontekstual


8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.

- interpersonal -    visual




-     muzik


8.1 Aras 1 (i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat.








UNIT/TEMA/BAHAGIAN
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU)
Fokus Sampingan (FS)
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
CATATAN
Unit 1
1 .1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidu pan
Tatabahasa:
Ilmu:
Objektif
Tema: Kekeluargaan
seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
Jenis –jenis ayat Tanda baca
Kajian Tempatan
keseluruhan unit, rujuk
buku teks.
Bahagian 2
1 .1 Aras 2 (i) Bertukar-tukar pandangan berdasarkan sesuatu
Ayat tunggal dan ayat
Nilai Murni:


isi.
majmuk

Untuk
Tajuk:


Hormat-
membina
Keluarga Harmoni Hidup Diberkati
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
5.1 Aras 2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan
Kosa Kata:
Aktiviti, kem motivasi, kegiatan, seluar trek...
menghormati
Bekerjasama
Kemahiran Bernilai
objektif harian, rujuk Fokus utama dan Fokus

penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.

Tambah:
KB -menjana idea
sampingan yang dipilih untuk p&p

5.1 Aras 2 (ii) Menjelaskan isi-isi penting yang terdapat dalam

KP -kontekstual
pada hari

teks.

-interpersonal
berkenaan.

8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk

- visual
Penulisan B:

8.1 Aras 2 (i) Membina ayat tunggal dengan peluasan subjek dan predikat.


Jenis keperihalan (Berkelah




Bersama­sama




Keluarga

UNIT/TEMA/BAHAGIAN
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU)
Fokus Sampingan (FS)
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
CATATAN
Unit 1
1 .1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidu pan
Tatabahasa:
Ilmu:
Objektif
Tema: Kekeluargaan
seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
Kata hubung
Kajian Tempatan
keseluruhan unit, rujuk


Ayat tunggan dan ayat
Moral
buku teks.
Bahagian 3
1 .1 Aras 3 (i) Menerima teguran dengan hati yang terbuka
majmuk



dalam perbualan.

Nilai Murni:
Untuk
Tajuk:

Kosa Kata:

membina
Kasih Disemai Budi Dihargai
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Melayari
Hormat- Menghormati
objektif harian, rujuk Fokus


Internet
Menjaga kebersihan
utama dan

5.1 Aras 3 (i) Membaca ayat dalam teks dengan sebutan dan
Asyik...

Fokus

intonasi yang betul.
5.1 Aras 3 (ii) Menghuraikan maksud ayat dalam teks.

Kemahiran Bernilai Tambah:
KB - menjana idea
sampingan yang dipilih untuk p&p pada hari

8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk

KP - kontekstual
- intrapersonal
berkenaan.




Penulisan B:

8.1 Aras 3 (i) Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang tepat.


Jenis dialog (Menceritakan pengalaman berkelah)


UNIT/TEMA/BAHAGIAN
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU)
Fokus Sampingan (FS)
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
CATATAN
Unit 2
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
Tatabahasa:
Ilmu:
Objektif

bertatasusila.
Kata tanya

keseluruhan
Tema:

Ayat tunggal dan ayat
Kajian Tempatan
unit, rujuk
Institusi Pelajaran
1.2 Aras 1 (i) Mendengar dan mengecam intonasi dalam soalan tanpa kata tanya.
majmuk Imbuhan ke...an
Moral
buku teks.
Bahagian 1


Nilai Murni:
Untuk

1 .2 Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan dengan menggunakan
Sebutan intonasi:

membina
Tajuk:
kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan penjelasan

Kemahiran Bernilai
objektif
Sekolah Selamat
lanjut.
Dialog
Tambah:
harian, rujuk


Syair

Fokus utama

1 .2 Aras 1 (iii) Menjawab untuk menjelaskan sesuatu perkara
Ayat tanya tanpa kata
KB - menyatakan
dan Fokus

yang dikemukakan dengan menggunakan bahasa yang santun.
tanya
masej
- menghurai
sampingan
yang dipilih

5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
Kosa Kata:
KP - kontekstual
untuk p&p

intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Anggun, berkarah, rintangan, terserlah, gundah-gulana...
kajian masa depan
pada hari berkenaan.

5.2 Aras 1 (i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.


Penulisan A
Penulisan C

5.2 Aras 1 (ii) Menerangkan teks yang dibaca cara ringkas.




8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.




8.2 Aras 1 (i) Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk..




11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana, dan nilai dan pengajaran.




11.2 Aras 1 (ii) Menyatakan pandangan tentang masej dan nilai yang terdapat dalam bahan.






UNIT/TEMA/BAHAGIAN
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU)
Fokus Sampingan (FS)
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
CATATAN
Unit 2
1 .2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
Tatabahasa:
Ilmu:
Objektif

bertatasusila.
Kata kerja

keseluruhan
Tema:
1 .2 Aras 2 (i) Mengemukakan soalan yang relevan tentang topik
Tanda baca dan huruf
Kajian Tempatan
unit, rujuk
Institusi Pelajaran
yang berkaitan.
besar
Sivik dan
buku teks.


Ayat majmuk
Kenegaraan

Bahagian 2
1 .2 Aras 2 (ii) Menjawab soalan yang mempunyai makna yang


Untuk
Tajuk:
Sekolah Harapan negara
tersirat.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
Sebutan intonasi: Syair
Nilai Murni: Perihatin
membina objektif harian, rujuk Fokus
Impian Bersama
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Ucapan
Berusaha
utama dan

5.1 Aras 1 (i) Membaca perkataan ,frasa, dan ayat yang


Fokus

mengandungi Ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan
Kosa Kata:
Kemahiran Bernilai
sampingan

dan intonasi yang betul.
5.1 Aras 1 (ii) Menerangkan makna perkataan dan maksud frasa serta ayat.
Kokurikulum, akademik, membuahkan, juara, dinobatkan...
Tambah:
KB - menghurai, - menyenarai, - menjana idea
yang dipilih untuk p&p pada hari berkenaan.

8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam

KP - kontekstual
Penulisan A:

sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.

- interpersonal


8.2 Aras 2 (i) Membina perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.





UNIT/TEMA/BAHAGIAN
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU)
Fokus Sampingan (FS)
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
CATATAN
Unit 2
1.2 Bertanya dan menjawan tentang sesuatu perkara secara
Tatabahasa:
Ilmu:
Objektif
Tema:
Institusi Pelajaran
bertatasusila.
1 .2 Aras 3 (i) Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.
Kata ganda Jenis-jenis ayat
Agama Moral
keseluruhan unit, rujuk buku teks.
Bahagian 3

Sebutan intonasi:

Untuk membina
Tajuk:
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
Dialog
Nilai Murni:
objektif harian, rujuk Fokus
Usaha Tidak Henti
dibaca.
Syair
Berusaha gigih
utama dan
Kejayaan menanti
5.2 Aras 3 (i) Membaca teks pelbagai laras dengan sebutan
Ayat tanya tanpa kata
Berdisplin
Fokus

dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
tanya

sampingan yang


Ucapan
Kemahiran Bernilai
dipilih untuk p&p

5.2 Aras 3 (ii) Memahami isi kandungan teks yang dibaca.
Kosa Kata:
Tambah:
pada hari berkenaan.

9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
Sambalewa, menuntun, menyidai, terpukau,
KB - menghurai
- menyenarai
Penulisan B:

9.2 Aras 2 (i) Menyusun atur maklumat mengikut keutamaan.
berkecai...
- menjana idea
ucapan/syarahan



KP - kontekstual
-Punca



- kajian masa depan
Kemrosotan
Pencapaian




Murid dalam




Pelajaran


UNIT/TEMA/BAHAGIAN
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU)
Fokus Sampingan (FS)
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
CATATAN
Unit 3
1 .3 Memberikan dan memahami arahan dan pesanan tentang
Tatabahasa:
Ilmu:
Objektif
Tema:
sesuatu perkara.


keseluruhan
kemasyarakatan
1 .3 Aras 1 (i) Menyatakan panduan tunjuk arah kepada orang
Kata arah
KT
unit, rujuk

lain.
Kata sendi nama

buku teks.
Bahagian 1
1 .3 Aras 1 (ii) Menyampaikan arahan serta pesanan dengan
Makna perkataan/frasa



intonasi yang betul dan bersopan.

Nilai Murni:
Untuk
Tajuk:

Sebutan intonasi:

membina
Amalan Berbudi Hidup Harmoni
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
Pantun
Bersyukur Berterima kasih
objektif harian, rujuk Fokus utama dan

6.1 Aras 1 (i) Merujuk kamu untuk mencari makna, sebutan yang
Kosa Kata:
Kemahiran Bernilai
Fokus

betul, ejaan, dan penggunaan perkataan yang tepat.
Monorel, stesen, sentral, Kesenian,rujukan, tugasa
Tambah:
sampingan
yang dipilih

8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang

KB - memberikan
untuk p&p

kemas.

pendapat
pada hari

8.3 Aras 1 (i) Menulis perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.

KP - interpersonal - intrapersonal
berkenaan.




Penulisan A




Penulisan C


UNIT/TEMA/BAHAGIAN
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU)
Fokus Sampingan (FS)
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
CATATAN
Unit 3
1 .3 Memberikan dan memahami arahan dan pesanan tentang
Tatabahasa:
Ilmu:
Objektif

sesuatu perkara.
Imbuhan men.. .kan (kata

keseluruhan
Tema:
1 .3 Aras 2 (i) Mendengar dan menerima arahan dengan betul
kerja transitif)
Sivik dan
unit, rujuk
Kemasyarakatan
untuk bertindak balas.
1 .3 Aras 2 (ii) Melaksanakan arahan serta pesanan dengan
Kata perintah dan ayat perintah
Kenegaraan
buku teks.
Bahagian 2
cepat dan tersusun.


Untuk


Sebutan intonasi:
Nilai Murni:
membina
Tajuk: Kerjasama Asas
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
Ayat perintah
Bekerjasama
objektif harian, rujuk Fokus
Kesejahteraan Hidup
daripada internet

Toleransi
utama dan

6.1 Aras 2 (i) Merujuk kepada ensiklopedia dan tesaurus untuk
Kosa Kata:

Fokus

mendapatkan maklumat.
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang
Pembentung, berkat, asas, tragedi, prihatin, bencana, majmuk
Kemahiran Bernilai Tambah:
sampingan yang dipilih untuk p&p

kemas.

KB - memberikan
pada hari

8.3 Aras 2 (i) Menulis ayat dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan betul.
Peribahasa
pendapat
KP - interpersonal
berkenaan.



- intrapersonal
Penulisan B:




Jenis perbincangan




(Kebaikan




Menyertai




Persatuan




Bulan Sabit




Merah)
















  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment