RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SK TAHUN 5
UNIT/TEMA/BAHAGIAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU) Fokus Sampingan (FS) |
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM |
CATATAN
|
Unit 1
|
1
.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidu pan
|
Tatabahasa:
|
Ilmu:
|
Objektif
|
Tema: Kekeluargaan
|
seharian
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi,
dan nada yang sesuai.
|
Kata nama am
|
Kajian Tempatan
|
keseluruhan
unit,
rujuk
|
|
|
Kata nama khas
|
Moral
|
buku teks.
|
Bahagian 1
|
1
.1 Aras 1 (i) Menggunakan kata panggilan yang sesuai
|
Jenis-jenis ayat
|
|
|
Tajuk:
|
mengikut
situasi dalam perbualan.
|
Tanda baca
|
Nilai
Murni:
|
Untuk membina
|
Rumahku
Syurgaku
|
5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
|
Kosa Kata:
|
Hormat- menghormati
|
objektif
harian, rujuk
Fokus
|
|
5.1 Aras 1 (i)
Membaca perkataan, frasa dan ayat yang
|
Salasilah, berhijrah,
program, afiat, tempat
|
Bekerjasama
|
utama
dan Fokus
|
|
mengandungi
ayat tunggal dan ayat majmuk
|
peranginan...
|
Kemahiran Bernilai
|
sampingan
|
|
dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
|
|
Tambah:
|
yang
dipilih untuk p&p
|
|
5.1 Aras 1 (ii)
Menerangkan makna perkataan dan maksud
|
|
KB- menjana idea
|
pada hari
|
|
frasa dan ayat.
|
|
-mengelas
|
berkenaan.
|
|
|
|
KP-
kontekstual
|
|
|
8.1
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
|
|
- interpersonal - visual
|
|
|
|
|
- muzik
|
|
|
8.1 Aras 1 (i)
Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat.
|
|
|
|
UNIT/TEMA/BAHAGIAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU) Fokus Sampingan (FS) |
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM |
CATATAN
|
Unit 1
|
1
.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidu pan
|
Tatabahasa:
|
Ilmu:
|
Objektif
|
Tema: Kekeluargaan
|
seharian
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi,
dan nada yang sesuai.
|
Jenis
–jenis ayat Tanda
baca
|
Kajian Tempatan
|
keseluruhan
unit,
rujuk
buku
teks.
|
Bahagian 2
|
1
.1 Aras 2 (i) Bertukar-tukar pandangan berdasarkan sesuatu
|
Ayat tunggal dan
ayat
|
Nilai
Murni:
|
|
|
isi.
|
majmuk
|
|
Untuk
|
Tajuk:
|
|
|
Hormat-
|
membina
|
Keluarga
Harmoni Hidup Diberkati
|
5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
5.1
Aras 2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan
|
Kosa
Kata:
Aktiviti,
kem motivasi, kegiatan, seluar trek...
|
menghormati
Bekerjasama
Kemahiran
Bernilai
|
objektif
harian, rujuk
Fokus utama dan Fokus
|
|
penekanan
pada intonasi berdasarkan tanda baca.
|
|
Tambah:
KB -menjana idea
|
sampingan yang dipilih untuk p&p
|
|
5.1 Aras 2 (ii)
Menjelaskan isi-isi penting yang terdapat dalam
|
|
KP
-kontekstual
|
pada hari
|
|
teks.
|
|
-interpersonal
|
berkenaan.
|
|
8.1
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk
|
|
- visual
|
Penulisan B:
|
|
8.1 Aras 2 (i) Membina ayat tunggal dengan peluasan
subjek dan
predikat.
|
|
|
Jenis keperihalan (Berkelah
|
|
|
|
|
Bersamasama
|
|
|
|
|
Keluarga
|
UNIT/TEMA/BAHAGIAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU) Fokus Sampingan (FS) |
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM |
CATATAN
|
Unit 1
|
1
.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidu pan
|
Tatabahasa:
|
Ilmu:
|
Objektif
|
Tema: Kekeluargaan
|
seharian
dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi,
dan nada yang sesuai.
|
Kata hubung
|
Kajian Tempatan
|
keseluruhan
unit,
rujuk
|
|
|
Ayat tunggan dan
ayat
|
Moral
|
buku teks.
|
Bahagian 3
|
1 .1 Aras 3 (i)
Menerima teguran dengan hati yang terbuka
|
majmuk
|
|
|
|
dalam perbualan.
|
|
Nilai
Murni:
|
Untuk
|
Tajuk:
|
|
Kosa Kata:
|
|
membina
|
Kasih
Disemai Budi Dihargai
|
5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
|
Melayari
|
Hormat- Menghormati
|
objektif
harian, rujuk
Fokus
|
|
|
Internet
|
Menjaga kebersihan
|
utama dan
|
|
5.1 Aras 3 (i)
Membaca ayat dalam teks dengan sebutan dan
|
Asyik...
|
|
Fokus
|
|
intonasi yang betul.
5.1 Aras 3 (ii)
Menghuraikan maksud ayat dalam teks.
|
|
Kemahiran
Bernilai Tambah:
KB
- menjana idea
|
sampingan yang dipilih untuk p&p pada hari
|
|
8.1
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk
|
|
KP - kontekstual
-
intrapersonal
|
berkenaan.
|
|
|
|
|
Penulisan B:
|
|
8.1
Aras 3 (i) Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung
yang tepat.
|
|
|
Jenis
dialog (Menceritakan pengalaman
berkelah)
|
UNIT/TEMA/BAHAGIAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU) Fokus Sampingan (FS) |
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM |
CATATAN
|
Unit 2
|
1.2 Bertanya dan
menjawab tentang sesuatu perkara secara
|
Tatabahasa:
|
Ilmu:
|
Objektif
|
|
bertatasusila.
|
Kata tanya
|
|
keseluruhan
|
Tema:
|
|
Ayat tunggal dan
ayat
|
Kajian Tempatan
|
unit, rujuk
|
Institusi Pelajaran
|
1.2 Aras 1 (i) Mendengar dan mengecam intonasi dalam
soalan tanpa
kata tanya.
|
majmuk
Imbuhan ke...an
|
Moral
|
buku teks.
|
Bahagian 1
|
|
|
Nilai
Murni:
|
Untuk
|
|
1
.2 Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan dengan menggunakan
|
Sebutan intonasi:
|
|
membina
|
Tajuk:
|
kata tanya dan tanpa
kata tanya untuk mendapatkan penjelasan
|
|
Kemahiran Bernilai
|
objektif
|
Sekolah Selamat
|
lanjut.
|
Dialog
|
Tambah:
|
harian, rujuk
|
|
|
Syair
|
|
Fokus utama
|
|
1
.2 Aras 1 (iii) Menjawab untuk menjelaskan sesuatu perkara
|
Ayat tanya tanpa
kata
|
KB
- menyatakan
|
dan Fokus
|
|
yang
dikemukakan dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
tanya
|
masej
- menghurai
|
sampingan
yang dipilih |
|
5.2 Membaca kuat
teks prosa dan puisi dengan sebutan dan
|
Kosa Kata:
|
KP
- kontekstual
|
untuk p&p
|
|
intonasi
yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
|
Anggun,
berkarah, rintangan, terserlah, gundah-gulana...
|
kajian
masa depan
|
pada hari berkenaan.
|
|
5.2
Aras 1 (i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
|
|
|
Penulisan A
Penulisan C |
|
5.2 Aras 1 (ii)
Menerangkan teks yang dibaca cara ringkas.
|
|
|
|
|
8.2
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
|
|
|
|
|
8.2
Aras 1 (i) Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk..
|
|
|
|
|
11.2
Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan perkataan,
idea, ayat, wacana, dan nilai dan pengajaran.
|
|
|
|
|
11.2
Aras 1 (ii) Menyatakan pandangan tentang masej dan nilai yang
terdapat dalam bahan.
|
|
|
|
UNIT/TEMA/BAHAGIAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU) Fokus Sampingan (FS) |
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM |
CATATAN
|
Unit 2
|
1
.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara
|
Tatabahasa:
|
Ilmu:
|
Objektif
|
|
bertatasusila.
|
Kata kerja
|
|
keseluruhan
|
Tema:
|
1
.2 Aras 2 (i) Mengemukakan soalan yang relevan tentang topik
|
Tanda baca dan huruf
|
Kajian Tempatan
|
unit, rujuk
|
Institusi Pelajaran
|
yang berkaitan.
|
besar
|
Sivik dan
|
buku teks.
|
|
|
Ayat majmuk
|
Kenegaraan
|
|
Bahagian 2
|
1
.2 Aras 2 (ii) Menjawab soalan yang mempunyai makna yang
|
|
|
Untuk
|
Tajuk:
Sekolah
Harapan negara
|
tersirat.
5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
|
Sebutan intonasi: Syair
|
Nilai Murni: Perihatin
|
membina
objektif harian, rujuk Fokus
|
Impian Bersama
|
intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
|
Ucapan
|
Berusaha
|
utama dan
|
|
5.1 Aras 1 (i)
Membaca perkataan ,frasa, dan ayat yang
|
|
|
Fokus
|
|
mengandungi
Ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan
|
Kosa Kata:
|
Kemahiran Bernilai
|
sampingan
|
|
dan intonasi yang
betul.
5.1
Aras 1 (ii) Menerangkan makna perkataan dan maksud frasa serta
ayat.
|
Kokurikulum,
akademik, membuahkan,
juara, dinobatkan...
|
Tambah:
KB - menghurai, - menyenarai, - menjana idea
|
yang dipilih untuk p&p pada hari
berkenaan.
|
|
8.2 Membina dan
menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam
|
|
KP
- kontekstual
|
Penulisan A:
|
|
sesuatu penulisan
teks tentang sesuatu tajuk.
|
|
- interpersonal
|
|
|
8.2
Aras 2 (i) Membina perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat
majmuk.
|
|
|
|
UNIT/TEMA/BAHAGIAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU) Fokus Sampingan (FS) |
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM |
CATATAN
|
Unit 2
|
1.2 Bertanya dan
menjawan tentang sesuatu perkara secara
|
Tatabahasa:
|
Ilmu:
|
Objektif
|
Tema:
Institusi Pelajaran
|
bertatasusila.
1 .2 Aras 3 (i) Bersoal jawab secara bertatasusila
tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai
aras.
|
Kata ganda Jenis-jenis ayat
|
Agama
Moral
|
keseluruhan
unit, rujuk buku teks.
|
Bahagian 3
|
|
Sebutan intonasi:
|
|
Untuk membina
|
Tajuk:
|
5.2
Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
|
Dialog
|
Nilai
Murni:
|
objektif
harian, rujuk
Fokus
|
Usaha
Tidak Henti
|
dibaca.
|
Syair
|
Berusaha gigih
|
utama dan
|
Kejayaan
menanti
|
5.2 Aras 3 (i)
Membaca teks pelbagai laras dengan sebutan
|
Ayat tanya tanpa
kata
|
Berdisplin
|
Fokus
|
|
dan
intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
|
tanya
|
|
sampingan yang
|
|
|
Ucapan
|
Kemahiran Bernilai
|
dipilih untuk
p&p
|
|
5.2 Aras 3 (ii)
Memahami isi kandungan teks yang dibaca.
|
Kosa Kata:
|
Tambah:
|
pada
hari berkenaan.
|
|
9.3
Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan
hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
|
Sambalewa,
menuntun, menyidai,
terpukau,
|
KB - menghurai
-
menyenarai
|
Penulisan B:
|
|
9.2 Aras 2 (i)
Menyusun atur maklumat mengikut keutamaan.
|
berkecai...
|
- menjana idea
|
ucapan/syarahan
|
|
|
|
KP - kontekstual
|
-Punca
|
|
|
|
- kajian masa depan
|
Kemrosotan
Pencapaian |
|
|
|
|
Murid dalam
|
|
|
|
|
Pelajaran
|
UNIT/TEMA/BAHAGIAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU) Fokus Sampingan (FS) |
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM |
CATATAN
|
Unit 3
|
1
.3 Memberikan dan memahami arahan dan pesanan tentang
|
Tatabahasa:
|
Ilmu:
|
Objektif
|
Tema:
|
sesuatu perkara.
|
|
|
keseluruhan
|
kemasyarakatan
|
1
.3 Aras 1 (i) Menyatakan panduan tunjuk arah kepada orang
|
Kata arah
|
KT
|
unit, rujuk
|
|
lain.
|
Kata sendi nama
|
|
buku teks.
|
Bahagian 1
|
1
.3 Aras 1 (ii) Menyampaikan arahan serta pesanan dengan
|
Makna
perkataan/frasa
|
|
|
|
intonasi
yang betul dan bersopan.
|
|
Nilai
Murni:
|
Untuk
|
Tajuk:
|
|
Sebutan intonasi:
|
|
membina
|
Amalan
Berbudi Hidup Harmoni
|
6.1
Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat
bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
|
Pantun
|
Bersyukur Berterima kasih
|
objektif
harian, rujuk
Fokus utama dan
|
|
6.1
Aras 1 (i) Merujuk kamu untuk mencari makna, sebutan yang
|
Kosa Kata:
|
Kemahiran Bernilai
|
Fokus
|
|
betul,
ejaan, dan penggunaan perkataan yang tepat.
|
Monorel,
stesen, sentral, Kesenian,rujukan, tugasa
|
Tambah:
|
sampingan
yang dipilih |
|
8.3 Menulis
perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang
|
|
KB - memberikan
|
untuk p&p
|
|
kemas.
|
|
pendapat
|
pada hari
|
|
8.3
Aras 1 (i) Menulis perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
|
|
KP - interpersonal -
intrapersonal
|
berkenaan.
|
|
|
|
|
Penulisan A
|
|
|
|
|
Penulisan C
|
UNIT/TEMA/BAHAGIAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Fokus Utama ( FU) Fokus Sampingan (FS) |
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM |
CATATAN
|
Unit 3
|
1
.3 Memberikan dan memahami arahan dan pesanan tentang
|
Tatabahasa:
|
Ilmu:
|
Objektif
|
|
sesuatu perkara.
|
Imbuhan
men.. .kan (kata
|
|
keseluruhan
|
Tema:
|
1
.3 Aras 2 (i) Mendengar dan menerima arahan dengan betul
|
kerja transitif)
|
Sivik dan
|
unit, rujuk
|
Kemasyarakatan
|
untuk
bertindak balas.
1 .3 Aras 2 (ii) Melaksanakan arahan serta pesanan
dengan
|
Kata
perintah dan ayat perintah
|
Kenegaraan
|
buku teks.
|
Bahagian 2
|
cepat dan tersusun.
|
|
|
Untuk
|
|
|
Sebutan intonasi:
|
Nilai
Murni:
|
membina
|
Tajuk:
Kerjasama Asas
|
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk
mendapatkan maklumat
bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
|
Ayat perintah
|
Bekerjasama
|
objektif harian, rujuk Fokus
|
Kesejahteraan Hidup
|
daripada internet
|
|
Toleransi
|
utama dan
|
|
6.1 Aras 2 (i) Merujuk
kepada ensiklopedia dan tesaurus untuk
|
Kosa Kata:
|
|
Fokus
|
|
mendapatkan
maklumat.
8.3 Menulis
perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang
|
Pembentung, berkat, asas,
tragedi, prihatin, bencana, majmuk
|
Kemahiran
Bernilai Tambah:
|
sampingan yang dipilih untuk p&p
|
|
kemas.
|
|
KB - memberikan
|
pada hari
|
|
8.3
Aras 2 (i) Menulis ayat dengan menggunakan tulisan berangkai
yang kemas dan betul.
|
Peribahasa
|
pendapat
KP
- interpersonal
|
berkenaan.
|
|
|
|
- intrapersonal
|
Penulisan B:
|
|
|
|
|
Jenis perbincangan
|
|
|
|
|
(Kebaikan
|
|
|
|
|
Menyertai
|
|
|
|
|
Persatuan
|
|
|
|
|
Bulan Sabit
|
|
|
|
|
Merah)
|
0 comments:
Post a Comment