4. Rancangan Pengajaran
Harian 1
4.1 Rancangan Pengajaran 1
Tarikh/
Hari :
Isnin Masa :
7.40 – 8.40 pagi
Kelas : 5
Cerdas
Bil. Pelajar : 35 Murid
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Kekeluargaan
Tajuk : Rumahku Syurgaku
Objektif
:
Murid
dapat
a)
Menyatakan 5 kata
panggilan yang sesuai dalam perbualan keluarga
b)
Membaca petikan teks muka surat 2 dan 3 dengan lancar.
c)
Membina 3 ayat daripada kata panggilan
tersebut.
Sistem
Bahasa : Kata Ganti Nama Diri/ Kata
Panggilan Kata Nama Khas.
Kosa
Kata : salasilah, berhijrah, anak tunggal
Pengetahuan
Sedia Ada:
Semua
murid mengenali ahli keluarga asas dan
boleh membaca.
Bahan
: Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5, buku
latihan, Cd lagu, komputer riba, Lcd
Projektor, Pembesar Suara.
Pengisian
Kurikulum :
Nilai – Hormat menghormati, bekerjasama
Ilmu -
Kajian Tempatan, Pendidikan Moral
KBT - KB(menyenarai), KP(muzik, visual, kontekstual)
Kemahiran:
Fokus
Utama:
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
kehidupan seharian dengan menggunakan
kata, ungkapan, ayat, sebutan, intinasi
dan nada yang sesuai.
1.1 Aras 1 (i) Menggunakan kata panggilan
yang sesuai mengikut situasi dalam
perbualan.
Fokus
Sampingan :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi betul dan memahami
perkara yang dibaca.
5.1
Aras 1 (i) Membaca petikan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal
dan
Ayat majmuk dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal,
dan ayat majmuk
8.1 Aras 1 (i) Menulis perkataan dan
pelbagai jenis ayat.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 5
minit )
|
Lagu “Sayang Ibu Sayang Bapa” ( buku teks m.s
1)
|
Memasang lagu “Sayang Ibu Sayang Bapa” pada komputer
riba besambung dengan LCD dan pembesar suara.
|
Mendengar dan menyanyikan lagu bersama-sama
|
BBM : Cd lagu
Rujuk
lampiran 1
Disertakan video lagu pada
URL 2
|
Langkah 1
( 8 minit )
|
Keluarga
|
Menayangkan gambar keluarga asas dan
bersoaljawab kata panggilan
|
Menjawab kata panggilan berdasarkan gambar
keluarga. Contoh: bapa,ibu dll
|
BBM : Slaid gambar keluarga
Nilai : kasih sayang
|
Langkah 2
( 15 minit )
|
Bacaan dengan lancar dan intonasi yang betul,
|
Mendengar bacaan dari murid secara kelas dan
individu terpilih.
|
Membaca dialog
buku teks muka surat 2 dan 3 dengan lancar dan intonasi yang betul.
|
BBM : buku teks
Rujuk
Lampiran 2
|
Langkah
3
( 10 minit )
|
Kata panggilan/Kata Ganti Nama Diri, Kata Nama
Khas.
|
Menyoal murid kata panggilan/Kata Ganti Nama
Diri,Kata Nama Khas yang terdapat dalam dialog dan menulisnya di papan putih
|
Menyenaraikan
kata panggilan/Kata Ganti Nama Diri,Kata Nama
Khas yang terdapat dalam dialog
|
|
Langkah 4
( 8
minit )
|
Menyebut dan memahami maksud setiap Kata
panggilan/Kata Ganti Nama Diri, Kata Nama Khas.
|
Menerangkan cara penggunaan Kata panggilan/Kata
Ganti Nama Diri, Kata Nama Khas.
yang ditulids di papan putih.
|
Menyebut, memahami dan menyalin dalam buku
tulis
|
|
Langkah 5
( 9 minit )
|
Latihan
|
Mengedarkan lembaran kerja
|
Menulis Kata panggilan/Kata Ganti Nama Diri,
Kata Nama Khas dan membina ayat.
|
|
Penutup
( 5 minit )
|
Rumusan Kesalahan murid dan membaiki ayat yang salah
|
Membuat pembetulan kesalahan yang telah
dikesan
|
Refleksi
:
Semua murid 35/35 mencapai
objektif (a) dan (b). 30/35 mencapai
objektif (b). Terdapat 5 orang murid yang tidak dapat menulis ayat dengan
betul. Kesalahan tanda bacaan dan ejaan paling ketara. Murid kurang
perbendaharaan kata menyebabkan mereka ttidak dapat membina ayat dengan baik.
Bacaan dialog memuaskan tetapi masih terdapat murid yang tidak dapat
memperdengarkan suara dengan kuat dan jelas.
4.2 Rancangan Pengajaran 2
Tarikh/
Hari :
Selasa Masa :
10.00 – 11.30 pagi
Kelas : 5 Cerdas
Bil. Pelajar : 35 Murid
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Kekeluargaan
Tajuk : Rumahku Syurgaku
Objektif
:
Murid
dapat
a) Menyebut 5 Kata Ganti Nama Diri yang terdapat
dalam petikan muka surat 4
b)
Menyatakan 3 ayat tunggal dan 3 ayat
majmuk yang terdapat dalam petikan yang dibaca.
c)
Membina 3 ayat tunggal dan 3 ayat majmuk
dengan betul.
Sistem
Bahasa : Ayat tunggal dan ayat majmuk
Kosa
Kata : afiat, program, sediakala, tempat peranginan
Pengetahuan
Sedia Ada:
Semua
murid mengenali dan memahami Kata Ganti Nama Diri/Kata Panggilan yang telah dipelajari
pada pelajaran yang lepas..
Bahan
: Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5, buku
latihan, Cd lagu, komputer riba, Lcd
Projektor, Pembesar Suara.
Pengisian
Kurikulum :
Nilai –
Hormat menghormati
Ilmu -
Kajian Tempatan
KBT - KB( menjana idea), KP(muzik, kontekstual)
Kemahiran:
Fokus
Utama:
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal,
dan ayat majmuk
8.1 Aras 1 (i) Menulis perkataan dan
pelbagai jenis ayat.
Fokus Sampingan :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi betul dan memahami
perkara yang dibaca.
5.1 Aras 1 (i) Membaca petikan, frasa dan ayat
yang mengandungi ayat tunggal dan
Ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
(ii) Menerangkan
makna perkataan dan maksud frasa dan ayat.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 5
minit )
|
Surat kiriman tidak rasmi
|
Bersoaljawab surat-surat yang pernah dihantar
atau diterima oleh murid.
|
Memberi respons dengan menceritakan isi surat
yang pernah ditulis atau diterima
|
Nilai: berani
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
Bacaan dengan intonasi dan sebutan yang betul.
|
Mendengar dan menyemak bacaan murid buku teks
m,s 4
|
Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul
|
BBM : buku teks
Rujuk
Lampiran 3
|
Langkah 2
( 10 minit )
|
Makna perkataan
|
Menjelaskan perkataan-perkataan yang sukar
difahami murid
|
Menyatakan perkataan yang sukar dan mendengar
penjelasan guru
|
|
Langkah
3
( 12 minit )
|
Kata Ganti Nama Diri
|
Membimbing murid mencari Kata Ganti Nama Diri
|
Membaca petikan m.s 4 dan menggariskannya secara individu.
|
Nilai : berdikari
|
Langkah 4
( 15 minit )
|
Ayat tunggal dan ayat majmuk
|
Memberi penerangan ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan menggunakkan kemudahan slaid power point.
|
Mendengar dan memahami sambil berinteraksi
dengan guru
|
BBM : Slaid Power Point.
|
Langkah 5
( 15 minit )
|
Mengenalpasti ayat tunggal dan ayat majmuk
|
Membimbing murid mencari ayat tunggal dan ayat
majmuk
|
Mencari dan menyalin ayat tunggal dan ayat
majmuk yang terdapat dalam buku teks m.s 4
|
|
Langkah 6
( 20 minit )
|
Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
|
Membimbing murid membina ayat
|
Membina tiga ayat tunggal dan tiga ayat majmuk
dalam buku tulis
|
|
Penutup
( 3 minit )
|
rumusan
|
Memuji kelebihan murid dan memperbaiki kelemahan
murid
|
Mendengar dan membetulkan kesalahan yang
dilakukan.
|
Refleksi:
Semua murid 35/35 dapat mencapai
objektif (a). 31/34 dapat mencapai
objektif pengajaran (b). 28/35 mencapai
objektif pengajaran (c). 4 orang murid
masih lagi mengalami kekeliruan jenis ayat tunggal dan ayat majmuk. Proses
mengenalpasti ayat memakan masa yang lama berbanding dengan murid-murid yang
lain. 28 orang murid dapat membina ayat tunggal dan ayat majmuk namun terdapat
kelemahan dari segi stuktur ayat dan kata hubung yang digunakan. Masih terdapat
beberapa orang murid melakukan kesalah tanda bacaan dan ejaan dan ayat-ayat
yang dibina oleh mereka.
4.3
Rancangan Pengajaran 3
Tarikh/
Hari : Rabu
Masa : 7.40 – 8.40 pagi
Kelas : 5 Cerdas
Bil. Pelajar : 35 Murid
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu Tema : Kekeluargaan
Tajuk : Keluarga Harmoni Hidup Diberkati
Objektif
:
Murid
dapat
a) Menulis sekurang-kurangnya 5 isi-isi penting
berdasarkan dialog m.s 6
b)
Membaca dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul.
c)
Membina sekurang-kurangnya 2 ayat
daripada Kata Nama Am dan 2 ayat daripada Kata
Nama Khas.
Sistem
Bahasa : Kata Nama Am dan Kata Nama Khas
Kosa
Kata : Kem Motivasi Jati Diri
Pengetahuan
Sedia Ada:
Semua
murid telah mengenali ahli keluarga
kembangan terutamanya nenek dan mengetahui aktiviti perkelahan.
Bahan
: Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5, buku
latihan, komputer riba, Lcd
Projektor, Pembesar Suara.
Pengisian
Kurikulum :
Nilai –
Hormat menghormati, berdikari, berani
Ilmu -
Kajian Tempatan, Sivik dan Pendidikan
Moral
KBT - KB(menjana idea), KP(interpersonal, visual, kontekstual)
Kemahiran:
Fokus
Utama:
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi betul dan memahami
perkara yang dibaca.
5.1
Aras 2 (ii) Menjelaskan isi-isi penting yang terdapat dalam teks
Fokus
Sampingan :
8.1
Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
8.1 Aras 2 (i) Membina ayat tunggal dengan
perluasan subjek dan predikat.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi betul dan memahami
perkara yang dibaca.
5.1 Aras 1 (i) membaca perkataan, frasa
dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 5
minit )
|
Perkelahan keluarga
|
Menayangkan slaid aktiviti perkelahan keluarga.
Menyoal murid berkaitan dengan gambar-gambar
tersebut
|
Menjawab soalan secara lisan secara indivu dan
secara kelas
|
BBM : Slaid Power Point
Nilai : berani
|
Langkah 1
( 15 minit )
|
Membaca dialog dengan sebutan dan intonasi
yang betul
|
Menyemak dan mendengar bacaan dialog buku teks
m.s 6.
Membetulkan kesilapan secara yang dilakukan
oleh murid
|
Membaca dialog dengan sebutan dan intonasi
yang betul secara individu.
|
BBM: buku teks
Rujuk
Lampiran 4
|
Langkah 2
( 10 minit )
|
Mencari isi-isi penting
|
Panduan cara mendapatkan isi-isi penting
|
Membaca secara senyap dan mencari isi-isi
petikan dalam dialog m.s 6 dan menulisnya di dalam buku latihan.
|
Nilai; berdikari
|
Langkah
3
( 10 minit )
|
Kata Nama Am dan Kata Nama Khas
|
Penerangan Kata Nama Am dan Kata Nama Khas
|
Menyenaraikan Kata Nama Am dan Kata Nama Khas
yang terdapat dalam dialog dan menulisnya didalam buku latihan.
|
|
Langkah 4
( 15
minit )
|
Membina ayat
|
Menyemak ayat yang dibina oleh murid.
|
Membina 2 ayat menggunakan perkataan Kata
Nama dan 2 ayat menggunakan perkataan
Kata Nama Khas.
|
|
Penutup
( 5 minit )
|
Membimbing dan memantau kerja murid
|
Menyiapkan latihan
|
Refleksi
:
Semua murid 35/35 dapat
mencapai objektif (b) walaubagaimanapun masih terdapat 5 orang murid yang tidak
dapat membaca dengan kuat kerana tidak mempunyai keyakinan diri yang teguh dan
malu pada rakan-rakan yang lain. 30/35 dapat mencapai objektif pengajara (a). 5
orang tidak dapat mencari lima isi dengan lengkap. Kumpulan murid ini mengambil
masa yang lama bagi menyiapkan latihan ini. 32/35 orang murid dapat mencapai
objektif pengajaran (c). 3 orang murid lagi tidak dapat menyiapkan ayat kerana
kesuntukan masa.
0 comments:
Post a Comment